Iskolánk 2021. óta vesz részt aktívan nemzetközi projektekben, kezdetben rövidtávú pályázatokat valósítottunk meg, majd mertünk nagyot álmodni, és alaposan tervezni, így 2023-ban megkaptuk az Erasmus+ akkreditációt, amivel kinyílt számunkra a világ.
Fejlesztési stratégiánkat 5 fő célkitűzés köré építettük, amiből minden évben igyekszünk kihozni a maximumot, és együttesen dolgozni a megvalósításon.
Idei célszámainkat sikeresen túlszárnyaltuk: a tervezett mobilitásokból források átcsoportosításával 12 fővel többet sikerült teljesíteni. De mit is jelent ez?
Elsődleges célunk az iskolai környezet harmonikus működésének biztosítása, amihez igyekszünk a mentális és fizikai jóllét (well being) elemeit összehangolni a mozgás és a természetközeli élményekkel. Ehhez kapcsolódóan 3 kollégánk is részt vett Well being, Alkotó én, és Konfliktusmenedzsment kurzusokon, ahol a megismerkedtek a belső harmónia fenntartásának különféle technikáival, és ezt a tantestület tagjaival is megosztották, illetve óráikon is alkalmazzák.
A nemzetközi jelenléthez elengedhetetlen az idegen nyelv ismerete, így 4 kollégánk különböző európai helyszíneken lendítette fel angol nyelvtudását, egy fő pedig német tanfolyamon is részt vett.
A jövő kihívásainak megoldásához szükséges a módszertanunk fejlesztése, korszerűsítése: az egyre terjedő Mesterséges Intelligencia pedagógiai környezetben való alkalmazásához 2 különböző helyszínen (Split, Dublin) is csatlakoztak munkatársaink, a fenntarthatóság testközeli megismerését pedig Írországban tapasztalta meg egyik kollégánk.
Idén először bátorkodtunk job shadowing-ra menni, ami egyet jelent a szakmai hospitálásokkal, külföldi óralátogatásokkal. Két fő Hollandiában, 2 fő pedig Dániában ismerkedett meg testközelből a helyi iskolák pedagógiai miliőjével.
Rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy a sok tanfolyam alatt és után sikerült jó kapcsolatokat kialakítanunk, és idén több diákmobilitást is megvalósíthattunk. A mobilitások idén már végre kétoldalúak voltak: tanulóink is mentek külföldre és partnereink is jöttek ebben a tanévben. Minden csoportos utazás erősíti a nemzetközi, európai kompetenciák és idegen nyelvek fejlesztését. Első komolyabb utunk Amszterdamig vezetett, ahová 8 tanuló és 1 kísérő pedagógus utazott fenntartható közlekedést választva vonattal. A hollandok május végén érkeztek hozzánk. Gyökereink sokszínűségét és történelmi-kulturális hagyományaink ápolását ismerhették meg.
Tavaly török és spanyol vendégtanárok is jártak nálunk job shadowing-on, és a jó benyomás adta az alapját a spanyol jaéni diákmobilitásnak: 12 fő tanulónk 2 kísérővel valósított meg diákutazást a fenntarthatóság jegyében. Partnerünkkel március elején tovább folytattuk a klímáról és egészséges életmódról szóló projektünket immár Szegeden az iskolánkban.
Először kapcsolódtunk eTwinning projektekhez, amiből 2 sikeres megvalósítás is született: egy spanyol és egy horvát kapcsolat. A spanyol intézmény tanulói (11–12 évesek) március közepén érkeztek 9-en hozzánk, ahol robotikával, programozással és művészetekkel foglalkoztak. Május közepén pedig 12 fő (6–7. osztályos tanuló) utazott az Alicante melletti kis városkába, San Miguel de Salinasba, ahol szinte családtagként fogadták tanulóinkat és egy intenzív kulturális kapcsolat vette kezdetét.
Legmesszebbről török partnerünk tanulói érkeztek, egészen Tokatból, így kétszer is repülniük kellett mindkét irányba. A csoport a mozgás és a fenntarthatóság témában dolgozott együtt nyolcadikos tanulóinkkal.
Számok tükrében ez azt jelenti: 11 fő vett részt nemzetközi továbbképzésen, 4 fő járt szakmai megfigyelésen, 32 fő tanuló utazott diákmobilitással és iskolánk 35 fő tanulót fogadott a tanév folyamán. A legtöbb partner hosszú távon tervez velünk a magas szakmai színvonal és a barátságos atmoszféra miatt. Külön kiemelték, hogy a tanulóink milyen jól beszélnek angolul. Ezek a tapasztalások lendületet adnak tanulóinknak és pedagógusoknak egyaránt.
Tóth Margit
Erasmus+ koordinátor